Menu

Scenariusze imprez
Wymagania edukacyjne
Plany pracy
Współpraca z rodzicami
Konkursy
Gazetka
Awans zawodowy

 

Konkurs ortograficzny dla klas II-III
 


Regulamin konkursu „Mały Mistrz Ortografii”



 


Cele
:
1.Kształtowanie umiejętności poprawnego pisania.
2. Umiejętność stosowania zasad ortograficznych.

3. Utrwalenie poznanych reguł i zasad prawidłowej pisowni wyrazów.

4. Propagowanie wśród uczniów i nauczycieli idei wspólnej odpowiedzialności za język polski.

Uczestnicy

W konkursie mogą brać udział uczniowie klas II- III szkoły  podstawowej.

Termin konkursu
Konkurs będzie przeprowadzony  w marcu.

 

Organizacja konkursu

Organizatorkami konkursu są nauczycielki nauczania zintegrowanego Szkoły Podstawowej w Kasinie Wielkiej  mgr Anna Rataj i  mgr Janina Czyrnek.

 

Przebieg konkursu
Konkurs przeprowadzony zostanie w dwóch etapach:


I etap – eliminacje klasowe  (dyktando- zał.1) przeprowadzą nauczyciele wychowawcy  poszczególnych klas do dnia 12. 03. 2007 roku. W eliminacjach biorą udział wszyscy uczniowie danych klas. Do II etapu przechodzą uczniowie, którzy uzyskali minimum 7 punktów. Wychowawcy powinni przesłać do organizatorów imienny wykaz swoich zwycięzców do dnia 16.03.2007 roku.


II etap – eliminacje szkolne dla najlepszych uczniów wyłonionych w I etapie.
Eliminacje szkolne odbędą się w  budynku „A” , 27 .03. 2007 r.. W tym dniu zostaną ogłoszone wyniki konkursu i wręczone nagrody . W czasie finału zostanie wyłoniony Mistrz Ortografii, a wszyscy uczniowie, którzy zakwalifikowali się do finału otrzymają pamiątkowe dyplomy. Mistrz Ortografii i wicemistrzowie otrzymają nagrody książkowe. Na rozwiązanie zadań konkursowych przeznacza się 45 minut. Finał polega na samodzielnym rozwiązaniu testu ortograficznego.(zał.2).


Jury konkursu
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Kasinie Wielkiej
Organizatorki

mgr Danuta Pietrzak, mgr Jolanta Sobczak

W przypadku dogrywki osoby, które pretendują do tytułu Mistrza Ortografii, piszą dyktando. Znajduje się ono w posiadaniu dyrektora Szkoły w Kasinie Wielkiej. (zał.3)              

                                                                              

                  Opracowały: mgr Anna Rataj, mgr Janina Czyrnek

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

 

ETAP KLASOWY KONKURSU „MAŁY MISTRZ ORTOGRAFII”

 

 

Dyktando

 

Wiosna to piękna pora roku. Słońce przygrzewa coraz mocniej. Ludzie wychodzą z domów w lżejszej odzieży. Rozpoczynają prace w przydomowych ogródkach. Porządkują grządki, wyrównują dróżki, przy których posadzą krzewy róż. Mama Marzenki i Józka posieje nasiona różnych warzyw: marchwi, buraków, ogórków, cebuli i bobu. W rogu ogródka Krzysia zakwitły już białe, żółte i fioletowe krokusy. Halinka i Henio widzieli w parku kwitnące przebiśniegi. Z ciepłych krajów wróciły już jaskółki, szpaki i boćki. Wszędzie panuje gwar i hałas. Wszyscy cieszą się, że nadeszła wiosna.

 

 

Zasady oceniania:

 

Za bezbłędne napisanie dyktanda uczeń otrzymuje maksymalnie – 10 punktów.
Jeśli uczeń popełnił błędy podczas pisania ze słuchu, punkty odejmowane są od maksymalnej liczby punktów, według zasad określonych w regulaminie konkursu.
błąd I stopnia – 1 pkt.,
(pisownia rz-ż, ó-u, h-ch, „nie” z czasownikami, pisownia wyrazów wielką literą)
błąd II stopnia – ½ pkt.,
(ę, ą z utratą dźwięczności, zmiękczenia, opuszczone litery lub wyrazy, zniekształcone końcówki wyrazów, pisownia „nie” z przymiotnikami, rzeczownikami, przysłówkami; interpunkcyjne).
Dwa błędy interpunkcyjne mają wartość jednego błędu II stopnia.

 

Nie uznaje się błędów, które uczeń poprawił w następujący sposób:
- błędna litera lub wyraz zostały przekreślone,
- poprawna litera lub wyraz zostały zapisane nad lub obok przekreślenia.
Wszelkie „przeróbki” liter uznaje się za błędy.

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

Etap szkolny konkursu „Mały mistrz ortografii”

 

Test konkursowy

Drogi Uczniu! Zostałeś wybrany spośród uczniów Waszej Szkoły i masz szansę zostać Mistrzem Ortografii. Konkurs składa się z 7 zadań.

Rozwiązanie ich pozwoli wykazać się Tobie znajomością podstawowych zasad ortografii oraz umiejętnością ich stosowania. Czytaj bardzo uważnie każde polecenie, abyś wiedział, co masz robić. Zanim coś napiszesz, zastanów się, abyś nie musiał później poprawiać. Jeżeli będzie polecenie, którego nie potrafisz wykonać, nie trać czasu, rób następne zdanie, a do tego wrócisz później. Na rozwiązanie zadań masz 45 minut.

POWODZENIA

1. Uzupełnij brakujące litery w wyrazach. (21 pkt.)

 

Wr....bel jest małym ptakiem. Ma k....tałtną gł....wkę i małe nó....ki. Pokryty jest szarymi pi....rami. Kr....tkim dziobem zbiera s....che trawy, wi....ry, gałą....ki. Chce zb....dować p....ytulne gniaz....ko na d....ewie. Prac....je wytrwale. Pod wiecz....r gniaz....ko jest j....ż prawie gotowe. B....dzie wygodne dla mal....tkich wr....belk....w.

 

2. Przeczytaj zagadki. Rozwiązania wpisz w miejsce kropek. (2 pkt.)


 
 

Wisi gruszka u sufitu,

nie masz na nią apetytu,

bo nie służy do jedzenia,

ale ciemność w jasność zmienia.

 

……………………………………

 

 

Sieją ją rolnicy,

na wiosnę, w jesieni.

Gdy słońce wysoko,

złotem się promieni.

 

…………………………….

 

3. Odszukaj wśród tych liter wyrazy z h oraz z ch. Jest ich dziesięć. Szukaj poziomo i pionowo. Zapisz te wyrazy. (10 pkt.)

 

1. ...........................................
2. ...........................................
3. ...........................................
4. ...........................................
5. ...........................................
6. ...........................................
7. ...........................................
8. ............................................
9. ............................................

10. ...........................................

4. Rozwiąż rebus. Rozwiązanie wpisz w poniższe kratki.(5 pkt.)

 

 

5. W każdym zdaniu ukryta jest nazwa zwierzęcia. Odszukaj ją i zapisz. (2 pkt.)

 

 

Już u Kazia są goście.

 

…………………………………………………………………………….

 

Już ubranie dla Janka jest uszyte.

 

… …………………………………………………………………………..

 

6. Rozwiąż krzyżówkę i w wyznaczone miejsce wpisz hasło. (20pkt.)

 


 

1. Podobny do żmii, ale nie żmija.

2. Składamy, np. imieninowe.

3. Widać go wieczorem na    niebie.

4. Wytapia się w hucie.

5. Nad morzem.

6. Otwierasz, gdy wchodzisz do domu.

7. Kwitną w lesie we wrześniu.

8. Borowiki, koźlaki.

9. Upiecze chrupiące bułeczki.

10. Twardy do zgryzienia.

 

11. Ma żądło.

12. Ty się śmiejesz, a koń ...

13. Można z niej robić korale.

14. Lubi wodę i kumka.

15. Koń nie udźwignie, taki to…

16. Ma okładkę i dużo ciekawych stronic.

17. Posadził dziadek.............w ogrodzie.

18. Groch, który rośnie na tyczce.

 

 

7. Wpisz informacje: (7 pkt.)

A. Nazywam się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


B. Mam na imię . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


C. Miejscowość, w której mieszkam . . . . . . . . . . . . . . . . .  

D. Mój kraj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

E. Stolica mojego kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

F. Rzeka, która przepływa przez Warszawę . . . . . . . . . . .

G. Tytuł ulubionej książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Za każde poprawne uzupełnienie luki w wyrazach uczeń otrzymuje 1 punkt.

Za błędny wpis 0 punktów.

Maksymalnie można uzyskać 67 punktów.

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 3

 

DYKTANDO

Pewna mrówka pokłóciła się z chrabąszczem o ziarno pszenicy. Znaleźli je na krętej ścieżce w samym środku brzozowego lasu. W pewnej chwili mrówka zaczęła płakać i chrabąszczowi zrobiło się jej żal. Chciał oddać mrówce ziarenko, ale przyleciała kukułka i prędko je połknęła. Nie kłóćcie się bez sensu, jeśli możecie się równo podzielić. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta.